Sunday, May 23, 2010

resume

Resume, seperti yang umum ketahui adalah sebagai pemangkal untuk memohon pekerjaan.

Bercitra-citra rupa, bentuk, warna, pesyen dan lain-lain. Di dalam menghasilkan resume bagi mencerminkan siapa diri kita kepada majikan. kirenye, kalau dapat bikin resume yang dasat gile, bakal membuat bakal majikan teruja la. atau jika tahap dewa, dapat bikin resume yang mahadasyat gila, mungkin akan ditawarkan jadio CEO. la KOT.

untuk pangkarya industri kreatif, resumenye. mak ai.. ade yang sampai tak bole heja [tak boleh heja, dalam makna kata lain, maklumat calon mungkin di sampaikan dalam bentuk gambar, bunyi atau motion] .

tapi bila pengkarya yang mahu memohon jawatan-jawatan di dalam sektor kerajaan, mereka ini akan menghadapi masaalah di dalam menjernihkan resume mereka [makna kata menyekemakan resume mereka, menulis mengunakan ms word].

jadi, bagi aku yang bekerja di dalam industri kreatif ni, apabila sudah kurang rebel dan sudah insaf[tidak mahu menyimpan rambut panjang, dan mahu memakai seluar baju bergosok]. aku akan menjernihkan resume aku, agar mudah di kilasi olehbahagian sumbermanusia di sektor kerajaan.

kenapa aku perlu bertukar dari sektor swasta ke kerajaan?
kerajaan negeri ke kerajaan pusat?

tunggu..





0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails