Sunday, February 7, 2010

kayu - Tuna Karya

hari ini hari minggu,
cuti. enak bagi yang bekerja.

aku juga bekerja. kerja aku tulis- tulis.
sebelum tulis aku mengisi.
ya, aku sedang mengisi tentang TAR.

dua tiga minggu lepas bermengelinjang
di arkib dan memorial,
juga di halaman sesawang.

seminggu dua lepas,
aku tergugur dari kelompak tulis-tulis,
perlu aku ke kelompok nadi utama syarikat.
tak apalah, aku hanya makan gaji.
di lambung aku tinggi, di campak aku jauh.

beberapa hari lepas,
aku tidak mampu ke pejabat,
gaji bulanan sangkot,
juga rakan-rakan lain.
sangkot di rumah.

esok hari isnin,
rakan ku di shah alam tidak akan datang esok
tukang menggaji belum bergaji
jadi bagi kami kayu-kayu,
tidak dapat digaji.

kalau dua minggu ?
kalau sebulan kayu-kayu ini tidak bergergaji?..

apa nak jadi?
alif ba ta...
A B C...
alif bet dal....

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails