Monday, September 22, 2008

Buah Berangan

Aku yang sedang merasai nikmat minuman yang bertulis milo ais atas menu hasil buatan mamak Azwath dekat Equine ni sedang menghitung hari bilakah tamatnya pelajaranku yang around the corner. Aku tidak sabar untuk ke dunia lain, dunia yang lebih luas, dunia yang asing bagi aku, dunia baru. Dunia yang aku maksudkan ialah dunia studi aku. Taksabar rasanya aku menyambut raya tahun depan di negara asing. Inshaallah kalau ada rezeki kan? Jadi aku yang macam biasa masih lagi dreaming menyambut raya di perantauan memulakan chapter pertama dengan menekan nombor dan membuat panggilan dari jauh. Itu saja cara untuk melepas rindu aku kepada kampung halaman. Rindu aku yang terlepas tadi aku ikat dengan tali supaya tidak terlepas jauh. Mungkin tak tahu apa yang jadi di malaysia? Mak yang menyambut panggilan aku mesti tersenyum gembira sampai ke telinga mula bercerita kepadaku apa yang berlaku seharian. Pastinya aku akan tersenyum jika ada kenal rapat atau sanak saudara yang bertanya "Eh! Anak you yang comel tu mana?" Yea.

Aku juga seperti kalian, suka angkat bakul sendiri. Soalan tadi antara yang aku nantikan satu hari nanti. Jadi mungkin ramai antara mereka yang terkejut,terbangun,terduduk dan bermacam-macam "ter" lagi jika mak bilang aku kini sedang menyambung pengajian di perantauan yang jaraknya lebih kurang 15 jam lamanya. Aku tau rata-rata akan cakap "dia yang dulu ponteng sekolah lepak kat surau taman tu, la ni dah kat oversea, baguih betul la dia tu". Sekali lagi aku angkat bakul. Ini adalah pandangan orang yang rata-rata sebelum ini melihat aku seorang yang tidak berjaya seperti abang-abang aku dan juga adik aku. Mereka yang nampak cerah masa depan tetapi aku? Gelap segelap bilik siasatan lokap. Aku tak peduli itu semua. Aku tidak nampak pandai sebagai masa depan, apa yang aku nampak ialah orang yang boleh berfikir. "Pandai saja takcukup cheq" stail kata orang Utara Semenanjung.

Dreaming aku terhenti sebab ade makwe comel lalu didepan meja ku. Kata hati aku "comelnye makwe-makwe la ni" sedar tidak sedar jam sudah dekat pukul 2 pagi, jadi aku bangunkan punggungku dari kerusi keras dan pergi menghulurkan beberapa pitih untuk disedekahkan kepada mamak yang menjaga kaunter bayaran.

8 comments:

cikNiarun said...

hye..saya secara sengajanya melawat penulisan kamu ini...yer..nmpaknye kite punya impian yg same..keinginan untuk berada di satu jarak g agak jauh..beraya sambil mkan kuih raya bukan versi malaysia..seronok kan...walaupun rindu..tapi ia wat kite makin seronok sb baru la kita tau..yg kita ni rupanya ada perasaan~

Anonymous said...

sapa kata raya kat oversea takbest macam kat malaysia? besh tau

aaina said...

tringin nak study oversea..
tapi buleh kew?
*wengs!

*maaf menabrak ke mari tdk diundang*

Anonymous said...

aainachentak

boleh jeh :)
pintu sentiasa terbuka untuk kalian

situkanghambar said...

teringat nk belajar di pulau batu putih.

huhu..

Anonymous said...

aku teringin studi kat somalia

Lelaki Bersut said...

Kalau nak further study kat Pulau Batu Putih amik form kat mana yer bang..saya sgt2 teruja nak belajar kat sana nie.

Anonymous said...

pergi je disana, cube jejakkan tubuh disana, lepas tuh kene tangkap. dlm tahanan tuh la bermula silibus nya. cerita sejarah Istana Glam, Stamfot repol dan sebagainye.huhu.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails