Monday, September 29, 2008

6 Perkara

Bahagian mengantuk sahur

Aku masih lagi dengan pendirian aku bahawa bangun sahur untuk bekalan mengisi perut di siang hari pada waktu subuh seawal jam 5 pagi antara latihan paling mendesak untuk bangun. Mungkin berat bagi sesetangah manusia untuk bangun seawal jam tersebut. Barangkali mereka tidak penah mengikuti qiamullai di sekolah dahulu. Bagi perokok tegar, selain berbuka. Time ni-lah waktu untuk menghirup udara nafas nikotin-nikotin. Tapi kadang-kala ada yang kecundang di tandas office atau bawah tangga.


Kuih dan muih

Huhuhu...ketika zaman mudaku, ketika puasa itu hanya sampai pukul 2 tengahari. Aku tidak melepaskan nikmat peluang menjadi perasa kuih untuk kuih yang dibakar oleh mak sempena hari raya yang akan menjelma. Bagaimanapun kadangkala aku hanya berpeluang menguji kuih yang terbakar atau tak jadi dulu kerana kuih-kuih yang lebih baik adalah untuk mulut tetamu.
Kuih buatan sendiri sekarang adalah satu seni yang hampir pupus, kebanyakan keluarga hari ini terlalulah sibuk untuk membuat sendiri. Mereka lebih suka untuk membeli kuih yang ready made. Tetapi aku still gembira bagi mengatakan bahawa kita tetap menjadikan kuih-muih untuk musim perayaan.


Ketupat

Ketupat daun palas adalah satu sajian di kediaman keluarga Ahmad. Nampaknya ketupat daun palas adalah sajian orang Utara Semenanjung (Pulau Pinang, Kedah, Perlis) dan sejak aku membesar ketupat daun palas tidak pernah terlepas dari singgah ke mulutku. Aku suka makan ketupat dan aku dapati yang ni paling selera sekali walaupun dimasak dengan santan manakala ketupat nasi adalah hanya dibuat nasi putih.


Kuburan

Tanda-tanda Hari Raya Aidilfitri adalah pada penghujung bulan Ramadhan dan mula Syawal. Di hari pertama Syawal selepas doa-doa Raya, aku dan keluarga akan biasanya pangkal keluar dari masjid untuk tanah perkuburan tempatan untuk melawat kubur sedara-mara terdekat. Lebih-lebih lagi kubur kakak. I miss u.


Bakul raya

Hari Raya adalah musim di mana tangan anda berterusan terperangkap dalam balang biskut!
Dalam keluarga aku, biskut-biskut cip coklat adalah antara kuih yang cepat lesap dari kuih-kuih yang lain. Aku pasti aliran ini merentasi semua keluarga di Malaysia. biskut coklat sentiasa kena ada di setiap rumah.


Bermaaf-maafan dan duit raya

Hari Raya adalah dengan satu musim kerana memberi dan kemaafan. Terutama kanak-kanak memandang ke hadapan untuk menerima duit raya, wang di dalam sampul-sampul khas daripada saudara mara dan rakan-rakan keluarga. Semakin kita menjadi lebih tua dan mula bekerja, ia adalah giliran kita untuk memberi wang, yang ada betul-betul baik. Ia adalah perasaan yang menyeronokkan melihat kanak-kanak keseronokan tersenyum apabila kita menghulur kepada mereka sampul-sampul duit Raya.


Selamat Hari Raya Aidilfitri dari Aku.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails