Monday, September 8, 2008

oh Pompuan!

Adakah kita hari ini tensi dengan keja?

Ya..mungkin antara kita hari ni tensi dengan mengendali perbicaraan mahkamah, tensi dengan assignment sekolah yang bapak segala banyak, tensi dengan deadline office atau tensi dengan teman rumah yang takreti masak. Bagi aku, list-kan lah tensi apa-apa pun. Suma tensi tak dapat challenge tensi penjaga tol. Bayangkan hari-hari layan orang macam-macam jenih. Bagi kita yang memandu, apa yang berlegar di kepala adalah aweks-aweks. Ditambah lak ada awek cun yang jaga tol. Pantang nampak dai (merujuk bahasa utara untuk "dahi") licin mesti abg kacak dan kurang kacak nak mengurat. Kirenye, laku gak aweks-aweks tol nih yer..akan aku cari sorang nanti. Kalau dikaji balik, rata-rata yang ngurat awek tol mesti tinggal business card untuk memulakan langkah pengenalan. Langkah yang jarang-jaranglah kita jumpa atau dibuat kat orentasi sekolah. Business card pun kalau boleh yang bertulis rumi berbahasa Inggeris :

Mohamad Naim Dato' Ahmad (bukan nama sebenar)
Director (contoh saja)
Parameswara Sdn.Bhd (company yang sumthing-sumthing-lah)

Pastinya awek tol tadi akan goyang atau dengan drastiknya berpikir masa depannya yang serba serbi tak kena akan berubah senang seperti cerita dongeng disney. Haish, pompuan oh pompuan. Memang betol la pepatah orang dulu-dulu, pompuan nih kaum yang lemah. Itu satu hal, kalau tak tinggal business card, semungkinnya abg kacak dan yang kurang tadi akan meninggalkan qoute-qoute of the highway. Contohnya, Selamat Hari Raya eventhough di bulan Julai...Assalamualaikum takjawab dosa...atau menyebut nama penjaga tersebut sebagai contoh macam nama penjaga tu Azizah. Bayangkanlah penjaga yang bernama Azizah ni mungkin terpaksa menjadi juri lagu sementara disebabkan abg kacak dan yang kurang tadi akan menyanyikan lagu P.Ramlee Azizah tu. "oh Azizah...oh nona ku Azizah". Tak ke tensi si Azizah kat situ. Nasib..Nasib.. Tapi itu kalau pompuan yang cun dipandang sedap mata memandang. Camna pulak nasib laki-laki yang menjaga tol? Mengikut pandangan masyarakat setempat, abg kacak yang salah masuk "line tol" mesti tensi layan muka pengaja tol laki-laki tu.

kesimpulannya: sapa tensi la nih?

3 comments:

Lelaki Bersut said...

Sayang sekali aku x balik raya dengan kereta tahun ni. Kalu tak aku bleh ucapkan kepada adik2 manis penjaga tol ucapan "Selamat Hari Raya Maaf Zahir & Batin" sambil menyalam tangan adik2 manis penjaga tol tersebut.

Sue Anna Joe said...

Ohhhhh. Adik manis ya???? Oooooh. Ohhhhhhhh.

Takpa-takpa.

Anonymous said...

tidak jadi masalah balik kampung tanpa menaiki kereta sebab perkhidmatan bas dgn train lagi banyak menyediakan kerusi-kerusi utk adik2 manis. silap-silap boleh re-make lakonan ali setan.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails